Wszystko, co powinieneś wiedzieć o trądziku, czyli fakty i mity.

Trądzik pospolity (acne vulgaris) jest przewlekłą chorobą aparatu włosowo-łojowego, której towarzyszy łojotok. Cechuje się występowaniem zaskórników otwartych i zamkniętych, grudek, krost, guzków, pseudocyst i torbieli ropnych umiejscowionych w okolicach łojotokowych (twarz, plecy). Krąży wiele faktów i mitów na temat trądziku, poznaj je, a dowiesz się, w co wierzyć a w co niekoniecznie.

funny woman in a towel on the head happy cleanses the skin with foam on a white background isolated. Skincare cleansing concept

MITY:

1. Trądzikiem można się zarazić.

Trądzik nie jest zakaźny, mimo że większość z nas uważa, że możemy się nim zarazić od innych. Bakterie, które przyczyniają się do powstawania stanów zapalnych, istnieją także we florze bakteryjnej zdrowych ludzi. To nieprawidłowości w rogowaceniu ujść mieszków włosowych prowadzą do ich nadmiernego rozwoju i aktywności.

1. Częste mycie zmniejsza łojotok.

Eksperci radzą myć twarz nie częściej niż dwa razy dziennie. Zbyt częste oczyszczanie skóry twarzy oraz używanie nieodpowiednich kosmetyków kończy się przesuszeniem naskórka. Wtedy skóra zaczyna produkować większe ilości sebum, aby zapewnić odpowiednie zabezpieczenie przed czynnikami zewnętrznymi. I tak koło się zamyka – większa ilość sebum to większa szansa na pojawienie się na skórze pryszczy. Należy pamiętać, że twarz powinniśmy myć żelami antybakteryjnymi, które są przeznaczone do cery trądzikowej. Zapomnij o używaniu mydła, w celu oczyszczenia cery, mydło ma bowiem odczyn zasadowy, który może podrażnić twoją skórę.

1. Aktywność seksualna może nasilać/osłabiać objawy trądziku.

Wasze życie seksualne nie ma najmniejszego wpływu na powstawanie lub zanikanie zmian na waszej skórze. Wydzielanie androgenów odpowiedzialnych za powstawanie trądziku jest niezależne od seksu, spowodowane między innymi dojrzewaniem lub zaburzeniami w gospodarce hormonalnej Twojego organizmu.

1. Słońce leczy trądzik, ponieważ dezynfekuje skórę.

Co prawda na początku następuje zwykle poprawa stanu skóry, co jest związane z wysuszeniem zmian trądzikowych, ale niedługo potem, gruczoły łojowe zaczynają pracować ze zwiększoną intensywnością. Prowadzi to do wzrostu wydzielania sebum, co z kolei stanowi doskonałe środowisko dla rozwoju bakterii Propionibactrerium acnes odpowiedzialnych za powstawanie zmian trądzikowych.

1. Wyciskanie zmian trądzikowych przyspiesza ich gojenie

Bądźmy ze sobą szczere, każdej z nas zdarzyło się wycisnąć pryszcza. Wiemy, że to złe dla naszej skóry, ale i tak to robimy. Są nawet osoby, które nałogowo wyciskają i rozdrapują krostki oraz zaskórniki. Dla nich to naturalne, że kiedy pojawia się nowy, to należy się go pozbyć. Jednak musimy pamiętać, że usuwanie wyprysków na własną rękę może skończyć się dla nas bardzo źle. Nieumiejętne wyciskanie wyprysków często kończy się pojawieniem blizn oraz zmian skórnych.

FAKTY:

1. Trądzik ma podłoże bakteryjne.

Trądzik jest powodowany przez nadmierny rozrost bakterii, które stanowią naszą naturalną florą bakteryjną. Należy pamiętać, że trądzik to nie ospa nim nie można się zarazić. Przyczyną zezłośliwienia bakterii jest nieprawidłowe rogowacenie mieszków włosowych i nadmierny łojotok, które mogą być cechą genetyczną dziedziczoną z rodziców na dzieci. Jeśli więc oboje rodziców cierpi na trądzik, to prawdopodobieństwo, że ich potomek również będzie miał tę chorobę, jest większe niż 50 proc.

1. Okres przedmiesiączkowy

U większości kobiet trądzik ulega zaostrzeniu w okresie przedmiesiączkowym. Istnieje możliwość, że w okresie ciąży, ze skóry może zniknąć trądzik, lecz niestety również może się zaostrzyć.

1.  Stres

Specjaliści, do tej pory nie wyjaśnili dokładnie jaki wpływ na powstawanie trądziku ma stres, ale wiadomo jest, że długotrwałe stresujące sytuacje powodują, pojawianie się zmian na skórze (prawdopodobnie związanych z działaniem steroidów nadnerczowych, które wpływają na czynność gruczołów łojowych).

1. Palenie

Palenie jest istotnym czynnikiem, który wpływa na zwiększenie częstotliwości pojawienia się zmian trądzikowych oraz zwiększa groźbę, że będzie to trądzik o ciężkim przebiegu. Palenie ogólnie szkodzi zdrowiu, więc najlepiej pozbyć się tego złego nawyku.

1. Makijaż

Źle dobrany makijaż  może pogorszyć przebieg trądziku, zwłaszcza latem. Pod wpływem słońca skóra zawsze wydziela więcej potu, co w połączeniu z pudrem zatyka ujścia gruczołów łojowych. Musimy pamiętać o dobraniu odpowiednich kosmetyków dostosowanych do skóry tłustej i trądzikowej. Jeśli stosujesz podkłady mocno kryjące, o ciężkiej i gęstej konsystencji, musisz wiedzieć, że spowoduje to zatkanie ujścia gruczołów łojowych. Uważaj na pędzle od makijażu, to często on przenoszą bakterie, staraj się je regularnie, przynajmniej raz w tygodniu dokładnie myć. Jeśli Twoja cera, zalicza się do cer trądzikowych, myj pędzle po każdym nałożeniu makijażu.

Pamiętaj, jednak że trądzik jest poważną chorobą z którą najlepiej udać się do do specjalisty. Jedynie dermatolog jest w stanie dokładnie wyznaczyć Ci dokładną kurację, dzięki której Twoja skóra będzie promienna, pozbawiona niepotrzebnych zmian trądzikowych.