Zwykły pieprzyk czy niebezpieczna choroba?

Pieprzyk, profesjonalnie zwany jako znamię barwnikowe, to czerwona, brązowa lub czarna zmiana skórna. Powstaje na skutek nadmiernego nagromadzenia melanocytów, czyli komórek odpowiedzialnych za tworzenie i magazynowanie pigmentu. Znamiona różnią się od siebie rozmiarem, kolorem, umiejscowieniem oraz rodzajem.

Rodzaje znamion:

Większość z nas posiada jakieś znamię wrodzone, czyli takie, które jest z nami od urodzenia. Rzadko zdarza się, by były one niebezpieczne. Z biegiem czasu, zarówno podczas okresu młodzieńczego, jak i dorosłego życia, na naszym ciele pojawiają się nowe znamiona – nabyte. Łagodne odmiany mają równe brzegi i gładką powierzchnię. Zdarzają się jednak również atypowe, które wyróżniają się sporym rozmiarem, nieregularną powierzchnią oraz kształtem, a także niejednolitym kolorem. To właśnie na nie powinniśmy zwrócić szczególną uwagę, ponieważ wiążą się z ryzykiem przekształcenia w niebezpieczną chorobę. Zagrożone są również znamiona stale narażone na kontakt z promieniowaniem UV oraz na podrażnienia, np. ubraniami, co może doprowadzić do przekształcenia zmiany w złośliwą.

Różnica między niebezpiecznym czerniakiem a niegroźnym pieprzykiem:

Zazwyczaj odróżnienie niebezpiecznej zmiany od zwykłego pieprzyka nie jest łatwe. Ten drugi nie wiąże się z żadnymi objawami. Natomiast czerniak to nowotwór złośliwy najczęściej występujący na skórze. Pojawia się głównie na plecach oraz nogach, ale czasem też w miejscach, które mają bardzo mały kontakt z promieniowaniem słonecznym – np. na pośladkach. W niektórych przypadkach objawia się zaczerwienieniem, świądem, owrzodzeniem, a nawet krwawieniem. We wczesnym stadium jest bezbolesny. Może być nową zmianą skórną lub powstać z tej już istniejącej. Dlatego jedną z metod profilaktyki jest usuwanie znamion.

Usuwanie znamion:

Jeśli któraś ze zmian budzi nasz niepokój, powinniśmy jak najszybciej udać się do lekarza specjalisty. Dzięki temu dowiemy się, czy zmiana jest niebezpieczna i czy powinniśmy ją usunąć. W klinice Dr Legrand usuwanie znamion nienowotworowych oraz nowotworowych, również tych znajdujących się w miejscach trudnych jak twarz, uszy, szyja, dłonie, czy stopy, przeprowadzane jest przez dr Agnieszkę Budzyńską – chirurga z dwudziestoletnim doświadczeniem w asyście pielęgniarki. Stanowi to gwarancję bezpieczeństwa zabiegu, a także zachowania jak największej estetyki.

Pierwszy etap stanowi konsultacja lekarska, podczas której doktor przeprowadza z pacjentem wywiad. Przedstawia wskazania oraz przeciwwskazania, a także metody usuwania zmian skórnych, których wybór często jest uwarunkowany rodzajem i umiejscawianiem znamienia. W przypadku tych ryzykownych wykonuje się chirurgiczne usuwanie znamion, które następnie poddaje się badaniu histopatologicznemu mającemu na celu potwierdzenie lub wykluczenie ich złośliwości. Zabieg wykonywany jest w znieczuleniu miejscowym. Drugą metodę stanowi laserowe usuwanie znamion. Częściej stosuje się ją w przypadku zmian nienowotworowych u pacjentów chcących poddać się zabiegowi z pobudek estetycznych.

Usuwanie znamion jest metodą ochrony przed czerniakiem. Oczywiście pozbycie się ich wszystkich byłoby trudne. Najważniejsza jest ich obserwacja i w razie niepokoju – odpowiednio szybka reakcja. Należy pamiętać również o ochronie skóry przed szkodliwym promieniowaniem UV za pomocą kremów z wysokim filtrem UV, a także unikania ekspozycji na mocne słońce.