Czy rumieńce są oznaką zdrowia?

Przyjęło się, że rumieniec na twarzy stanowi oznakę zdrowia. Czy to prawda? W rzeczywistości jest przyczyną wielu kompleksów oraz obniżonej pewności siebie, może wskazywać na chorobę, a nieleczony – prowadzić do trądziku różowatego. Rumień naczynioruchowy (zwany też napadowym) to zaczerwieniony obszar skóry, który pojawia się na skutek rozszerzenia i napływu krwi do naczyń krwionośnych. Można go zaobserwować zwłaszcza w przypadku osób z wrażliwą oraz naczyniową skórą – najczęściej na policzkach, nosie, brodzie, szyi, a także dekolcie. Występuje w postaci napadowej lub trwałej.

Przyczyny:

Główne przyczyny powstania rumienia naczynioruchowego stanowią:

• silne emocje (strach, stres),
  • podwyższone ciśnienie,
  • wysoka lub niska temperatura,
  • wysiłek fizyczny,
  • spożywanie alkoholu, kawy, gorących oraz pikantnych potraw.
  • Profilaktyka:

Osoby borykające się z tym problemem powinny unikać wywołujących go czynników oraz korzystania z solarium, chronić skórę przed szkodliwym działaniem promieniowania UV, a także zwracać uwagę na odpowiednią pielęgnację – wybierać produkty przeznaczone dla osób z cerą naczyniową. Jednym z najbardziej skutecznych sposobów na pozbycie się dolegliwości jest laserowe leczenie rumienia w klinice Dr Legrand za pomocą urządzenia Dye-VL.

Laserowe leczenie rumienia:

Na początku wizyty specjalista ocenia rozszerzone naczynia krwionośne i indywidualnie dobiera parametry pracy urządzenia, aby uzyskać jak najlepsze rezultaty. Następnie dezynfekuje skórę pacjenta, aplikuje na nią specjalny żel i rozpoczyna laserowe leczenie rumienia. Skoncentrowana wiązka lasera oddziałuje na naczynka powodując ich zamknięcie, a tym samym likwidację zaczerwienionych obszarów. Dodatkowo pobudza produkcje kolagenu, dzięki czemu skóra staje się bardziej jędrna oraz zyskuje wyraźnie młodszy wygląd. Urządzenie jest wyposażone w specjalny system chłodzenia, a sam zabieg jest nieinwazyjny i bezbolesny, więc nie wymaga znieczulenia.

Zalecenia:

Bezpośrednio po zabiegu skóra może być zaczerwieniona. Przez klika dni zabrania się stosowania produktów na bazie alkoholu, wykonywania peelingów, a także czynności podrażniających skórę. Przez następny tydzień należy unikać intensywnej aktywności fizycznej, sauny, dużych różnic temperatury oraz wszelkich czynników, które mogłyby spowodować wzrost ciśnienia krwi i rozszerzenie naczyń krwionośnych, a minimum miesiąc – ekspozycji skóry na słońce. Niezależnie od pory roku wskazane jest zabezpieczanie skóry poprzez stosowanie produktów z wysokim filtrem SPF. W celu maksymalizacji i utrwalenia efektu laserowe leczenie rumienia powinno zostać przeprowadzone w postaci serii zabiegów. Ich ilość jest dobierana indywidualnie w zależności od stopnia nasilenia dolegliwości.

Przeciwwskazania:

Laserowe leczenie rumienia jest niemożliwe do wykonania m.in. w przypadku osób zażywających leki światłouczulające, chorych na depresję, nerwicę, nowotwory, infekcje wirusowe, bakteryjne i grzybicze, choroby układu krążenia, choroby autoimmunologiczne, skłonności do powstawania bliznowców, a także u kobiet w ciąży i karmiących piersią.